Populära inlägg

tisdag 29 november 2011

att arbeta i grupp

Under högstadiet så gick jag väldigt lite i skolan på grund av min skada. . De flesta elever läser 16 ämnen på högstadiet men jag läste 5 ämnen eftersom jag inte orkade vara på skolan mer än 2 timmar per dag. Jag läste svenska, engelska, matte, bild och musik. Jag gick musikklass och hade därför väldigt mycket musik. Jag älskade att sjunga och spela trots att alla ljud tröttade ut min hjärna. Både nu och då är det jobbigaste för mig att gå i skolan. Dels för att det är väldigt mycket att göra med alla läxor man förväntas göra hemma men också för att det är mycket ljud och annat som gör att arbetsmiljön på skolan är dålig.

Mitt handikapp påverkar min skolgång väldigt mycket eftersom jag inte kan läsa, jag kommer inte ihåg läxor, jag kan inte koncentrera mig under genomgångar och jag har svårt att komma ihåg det mesta. Eftersom de finns så otroligt många saker som kräver mycket av min hjärna. Min hjärna får jobba stenhårt för att ens höra vad läraren säger, vilket gör att jag blir snabbt trött. Jag blir ofta väldigt trött av att vara i skolan och kan därför verka som nonchalant eftersom jag får svårt att hålla ögonkontakt och höra av vad folk säger. Jag brukar jämföra det med att någon drar ner rullgardinen, jag blir tom i blicken och de känns helt tomt i huvudet.

eftersom jag hade så lite ämnen på högstadiet så är det ibland svårt att läsa vissa ämnen nu på gymnasiet.
Jag har ju inte läst någon som helst NO eller SO under högstadiet vilket gör att kurser som naturkunskap och religion blir väldigt jobbigt eftersom jag inte har någon grund att så på. De flesta säger till mig att det inte spelar någon roll eftersom man ändå lär sig nya saker nu på gymnasiet. Och visst kan det vara sant, men jag tror ändå att man det är betydligt lättare för dom som läst NO och SO på högstadiet.

Idag hade vi redovisning på ett grupparbete om kärnkraft. Att jobba i grupp kan vara oerhört jobbigt eftersom min dags form är så pass olika. Jag tar ofta på mig "ledarrollen" i grupparbeten och vill gärna hålla lite koll. Men om jag har en dålig dag så har jag sitter jag ofta i ett hörn och lyssnar knapp på vad gruppen säger. jag kan tänka mig att det är svårt för klasskompisarna att förstå varför jag beter mig så olika från dag till dag. Jag kan själv inte förklara varför. Jag märker att jag har fler "dåliga" dagar om jag är stressad och har mycket att göra.  Just nu är en väldigt stressig period och de märks tydligt att jag har fler "dåliga" dagar då.

Jag jobbar gärna ensam av den anledningen att då är det bara jag som blir "lidande" om jag inte orkar göra klart saker i tid på grund att jag helt enkelt mår för dåligt. eftersom jag också har ett visst kontrollbehov så blir det ännu jobbigare, om jag då till exempel missar en lektion av grupparbetet så har jag då ingen koll på vad gruppen gjort, vilket gör att jag blir stressad över att jag inte har någon kontroll.

Känner att jag klagar lite i detta inlägg, kanske beror det på att jag just nu har en "dålig" dag, kanske är det sanningen...

Nu ska jag återgå till pluggandet inför Naturkunskaps provet imorgon, tur jag har en smart lillebror som hjälper mig. 

1 kommentar:

  1. hej!
    jag fick en hjäntumör när jag var 10år och jag har därefter fått en förvärvad hjärnskada. Känner igen mig i nästan allt!
    vill du ha kontakt maila sara@optinet.se
    vi klarar detta tillsammans.

    SvaraRadera